Wat is PMRT?
Psychomotorisch Remedial Teaching (PMRT) is een vorm van extra hulp bij het leren waarbij we ervan uitgaan dat je leren niet alleen met je verstand doet.
Ook factoren als:
Deze factoren hebben altijd een verstandelijke, emotionele en lichamelijk/motorische kant in zich. PMRT maakt hier gebruik van door een probleem van al deze kanten te bekijken en aan te pakken.
Een leesprobleem kan bijvoorbeeld (ook) te maken hebben met verkeerd kijkgedrag: je ogen doen niet wat ze moeten doen.
Een rekenprobleem kan mede veroorzaakt worden door een minder goede ruimtelijke oriëntatie.
Een schrijfprobleem kan veroorzaakt worden door een verkeerde houding, een verkeerde gewichtsverdeling in het hele lichaam, waardoor grove en fijne motoriek elkaar in de weg zitten.
Emoties kunnen het leren danig in de weg zitten. Belangrijk is dit te onderkennen, dit geldt voor alle betrokkenen: leraren, ouders en het kind zelf.
Vervolgens kun je leren ze tijdens het leren minder van invloed te laten zijn.
Het kan ook zijn dat de leerstof aangeboden wordt op een manier die niet bij het kind past: een bijvoorbeeld meer auditief ingesteld kind heeft moeite met een voornamelijk visueel aanbod en omgekeerd. Het tactiele kind vraagt weer een ander soort aanpak.
- zelfvertrouwen
- concentratie
- voorstellingsvermogen
- kunnen omgaan met anderen
- je kunnen uiten
- doorzettingsvermogen
- motivatie
- enz.
Deze factoren hebben altijd een verstandelijke, emotionele en lichamelijk/motorische kant in zich. PMRT maakt hier gebruik van door een probleem van al deze kanten te bekijken en aan te pakken.
Een leesprobleem kan bijvoorbeeld (ook) te maken hebben met verkeerd kijkgedrag: je ogen doen niet wat ze moeten doen.
Een rekenprobleem kan mede veroorzaakt worden door een minder goede ruimtelijke oriëntatie.
Een schrijfprobleem kan veroorzaakt worden door een verkeerde houding, een verkeerde gewichtsverdeling in het hele lichaam, waardoor grove en fijne motoriek elkaar in de weg zitten.
Emoties kunnen het leren danig in de weg zitten. Belangrijk is dit te onderkennen, dit geldt voor alle betrokkenen: leraren, ouders en het kind zelf.
Vervolgens kun je leren ze tijdens het leren minder van invloed te laten zijn.
Het kan ook zijn dat de leerstof aangeboden wordt op een manier die niet bij het kind past: een bijvoorbeeld meer auditief ingesteld kind heeft moeite met een voornamelijk visueel aanbod en omgekeerd. Het tactiele kind vraagt weer een ander soort aanpak.