Werkwijze
De eerste lessen worden besteed aan het uitzoeken wat precies het probleem is en wat de hulpvraag.
Wanneer dat duidelijk is, wordt, in samenspraak met ouders en kind, het (eerste) doel opgesteld.
Hoe beter het doel past bij wat uw kind nu kan, hoe groter de kans dat het behaald wordt.
In geval van rekenproblemen wordt eerst uitgezocht waar het precies mis is gegaan.
Wanneer dit duidelijk is wordt zo nodig helemaal opnieuw begonnen. Dit kan betekenen dat we bijvoorbeeld het hele automatiseringsproces herhalen, of opnieuw beginnen met de introductie van de breuken. We steken daar in waar het nog goed gaat en werken van daaruit aan een stevige basis voor het vervolg.
Ook wordt bekeken of het kind de juiste rekenstrategieën hanteert en daar consequent in is.
Verhaaltjessommen vormen een vast onderdeel van de rekenles, de som uit het verhaal halen en omzetten naar rekentaal is vaak lastig.
Hetzelfde geldt voor problemen bij spelling of lezen.
Zowel de auditieve als de visuele kant wordt getraind waar nodig.
Hierbij gebruiken we onder andere de F&L methode (m.b.v. kleurenblokjes).
Bij het aanvankelijk lezen beginnen we zo nodig weer helemaal opnieuw met de klank-tekenkoppeling.
Bij het voortgezet lezen wordt onderzocht welke gewoontes uw kind heeft ontwikkeld en worden deze zo nodig bijgestuurd. Belangrijk is juist in te schatten op welk niveau uw kind moet oefenen zonder dat het gaat raden naar de woorden. Ook wordt gelet op de ademhaling tijdens het lezen.
Natuurlijk betrekken we hierbij ook het begrijpend lezen.
Bij spellingproblemen worden alle regels opnieuw behandeld en geoefend, dit vanzelfsprekend op het niveau van het kind.
Nauwkeurig wordt bekeken bij welke aanpak uw kind het meest gebaat is. Het materiaal waarmee we werken wordt uitgezocht of gemaakt zodat het bij de behoefte van uw kind aansluit.
Ook bij bijvoorbeeld dyslexie moet er goed bekeken worden hoe het kind hierop vastloopt, zodat de manier waarop een methode aangeboden wordt, aansluiting vindt bij het kind.
Elke les wordt afgerond met een puzzel die uw kind uitnodigt nauwkeurig te lezen, ordelijk te werken, logisch na te denken en informatie te combineren en te verwerken. Deze puzzels worden gemaakt op elk niveau vanaf het moment dat het aanvankelijk leesproces is afgerond tot eind VWO. Zo nodig worden ze speciaal voor uw kind gemaakt.
Daarnaast wordt, daar waar dit zinvol is, gebruik gemaakt van elementen uit verschillende bewegingsdisciplines.
Wanneer dat duidelijk is, wordt, in samenspraak met ouders en kind, het (eerste) doel opgesteld.
Hoe beter het doel past bij wat uw kind nu kan, hoe groter de kans dat het behaald wordt.
In geval van rekenproblemen wordt eerst uitgezocht waar het precies mis is gegaan.
Wanneer dit duidelijk is wordt zo nodig helemaal opnieuw begonnen. Dit kan betekenen dat we bijvoorbeeld het hele automatiseringsproces herhalen, of opnieuw beginnen met de introductie van de breuken. We steken daar in waar het nog goed gaat en werken van daaruit aan een stevige basis voor het vervolg.
Ook wordt bekeken of het kind de juiste rekenstrategieën hanteert en daar consequent in is.
Verhaaltjessommen vormen een vast onderdeel van de rekenles, de som uit het verhaal halen en omzetten naar rekentaal is vaak lastig.
Hetzelfde geldt voor problemen bij spelling of lezen.
Zowel de auditieve als de visuele kant wordt getraind waar nodig.
Hierbij gebruiken we onder andere de F&L methode (m.b.v. kleurenblokjes).
Bij het aanvankelijk lezen beginnen we zo nodig weer helemaal opnieuw met de klank-tekenkoppeling.
Bij het voortgezet lezen wordt onderzocht welke gewoontes uw kind heeft ontwikkeld en worden deze zo nodig bijgestuurd. Belangrijk is juist in te schatten op welk niveau uw kind moet oefenen zonder dat het gaat raden naar de woorden. Ook wordt gelet op de ademhaling tijdens het lezen.
Natuurlijk betrekken we hierbij ook het begrijpend lezen.
Bij spellingproblemen worden alle regels opnieuw behandeld en geoefend, dit vanzelfsprekend op het niveau van het kind.
Nauwkeurig wordt bekeken bij welke aanpak uw kind het meest gebaat is. Het materiaal waarmee we werken wordt uitgezocht of gemaakt zodat het bij de behoefte van uw kind aansluit.
Ook bij bijvoorbeeld dyslexie moet er goed bekeken worden hoe het kind hierop vastloopt, zodat de manier waarop een methode aangeboden wordt, aansluiting vindt bij het kind.
Elke les wordt afgerond met een puzzel die uw kind uitnodigt nauwkeurig te lezen, ordelijk te werken, logisch na te denken en informatie te combineren en te verwerken. Deze puzzels worden gemaakt op elk niveau vanaf het moment dat het aanvankelijk leesproces is afgerond tot eind VWO. Zo nodig worden ze speciaal voor uw kind gemaakt.
Daarnaast wordt, daar waar dit zinvol is, gebruik gemaakt van elementen uit verschillende bewegingsdisciplines.